Last Colombian experience!

10 mei 2016 - Bogotá, Colombia

Santa martha! Na Cartagena heb ik de bus gepakt naar Santa martha. Ik reis samen met een Frans meisje Mathilde. Was weer een lange busreis, maar de hele weg geslapen. Toen ik weg ging uit Cartagena begon het kei hard te regenen. En het heeft zeker 5 uur geduurt. De hele bus reis. Na een half uur stond alles hier al onder water. De autos reden door hele diepe plassen en straten stonden onder water. Eind van de middag werden we afgezet bij ons hostel. Gelukkig stopte het net met regenen
Voordeel Mathilde spreekt Spaans dus dat is handig! Want ook hier spreken ze geen Engels. We hebben wat info gevraagd morgen gaan we naar een strand en de dag erna naar tayrona park daar gaan we slapen op het strand in een hangmat! We hebben een super mooi zonsondergang gezien bij het strand en voor het eerst gekookt! Een keer geen gefrituurde kip maar een pasta dat kon ik wel gebruiken! Er zijn super veel Nederlanders in dit hostel! Volgens Mathilde is Nederland nu leeg, omdat ze zoveel Nederlanders tegenkomt haha!

Dag 2 Conche beach! We reden met een taxi naar het strand. We gingen door hele hobbelige weggetjes en het bos. Het was een heftig ritje maar dan kom je wel op een super mooi strand! En het was niet zo toeristisch en druk. We lagen net lekker in de schaduw en we hoorde onweer. Wij hopen dat het verderop in de bergen zou zijn, maar al snel kwam het naar ons en als het hier regent dan komt het net bakken uit de hemel vallen. Gelukkig was er een soort kamp waar een afdakje was dus daar hebben we ruim een uur onder gezeten. Gelukkig klaarde het wel op en konden we van het strand genieten. Ook hier weer heb ik met een kindje een zandkasteel gebouwd. Jongetje van 2 super schattig! Ik trek ook hier kinderen aan. In de avond heb ik de mooiste zonsondergang gezien van mijn leven! De zon ging onder maar er kwam een storm dus er waren super mooie wolken in de lucht. De storm zelf was minder want alle zand van het strand vloog de lucht in. We hebben op het strand iets van de bbq gegeten super lekker!

Tyrona national park! De wekker ging om 6 want ze raden aan om vroeg we te gaan. Samen met Mathilde en een Braziliaans meisje hadden we de bus gepakt naar het park. Gelijk een hoed gekocht want mijn hoofd verbrand snel ook onder me haar! Bloed heet vandaag ik heb geloof ik nog nooit zoveel gezweet. Eerste stukje in het park gingen we Met een busje en daarna lopen. Eerste uur lopen door de jungle kwamen we bij het eerste strand. Super mooi! Daarna weer een uur gelopen zagen we meerdere mooie stranden. Eindelijk bij het kamp en laatste strand onze hangmat geboekt. En het water in!! We moesten echt afkoelen. Heerlijk bijgekomen de hele dag op het strand. Zonsondergang ge zien en heerlijk gegeten! Wel aparte combinatie patat met rijst en groente. We waren super moe dus lekker optijd de hangmat in!

Dag 2 tayrona park. Door de zon werden we vroeg wakker. Eerst maar een duik nemen in het water en daarna heerlijk ontbeten. Tot de middag lekker gezwommen en toen ging ik terug de meiden bleven nog een nachtje. Voor ik weg ging ben ik ten huwlijk gevraagd haha begreep die man al de hele dag niet. Maar mathilde vertaalde het haha. Maat ik zei nee moet terug haha. Ik kwam twee Nederlanders tegen met wie ik terug ben gelopen eerste stuk ging snel maar bij het tweede stuk kwamen we niks bekends tegen en was erg rustig. Achteraf bleken we de paarden route genomen te hebben maar we zagen wel wat anders dan de heenweg en de kerst op de taart we kwamen aapjes tegen! Op de andere route zou je ze niet snel zien omdat er te veel mensen lopen! Toch beetje geluk! Terug in het hostel ben ik met twee jongens ergens wat gaan eten.

Dagje naar Minca. Ik ging vroeg weg want had al gehoord dat de laatste bussen rond 18.00 terug zouden gaan. Was een uur rijden. Aangekomen in Minca kwamen gelijk allemaal mannen een motertaxi aanbieden. Gelukkig sprak er een meisje een beetje Engels en hielp me. Uit eindelijk achter op een motertaxi de berg op! Het was dood eng maar blij dat ik niet ben gaan lopen. Ik wilde een cacao en coffee tour doen. Aangekomen op de berg moest je nog 10 min door de jungle lopen. Die jongen vroeg of ik terug wilde met de motertaxi of zou lopen. Toch maar de motertaxi dus hij ging mee de jungle in en zou op me wachten. Ik had natuurlijk de verkeerde schoenen hiervoor aangedaan maar goed. Aangekomen kreeg ik eerst een coffee tour en zag het hele proces tot aan de koffie drinken en daarna de cacao tour ook hier het hele proces tot aan drinken. Ondertussen begon het kei hard te regenen. Kreeg ook een vers gemaakte cacao masker op me gezicht. Na het masker klaarde het gelukkig op maar moesten we door de jungle terug. Door de regen was de weg een klei glijbaan geworden, maar die jongen was een echte gentleman en heeft me hand vast gehouden en veiling beneden gebracht. Toen nog de glibberige weg terug naar beneden op de motertaxi. Ik heb het overleefd. Ik geloof dat ik hem wel fijn heb geknepen op de taxi! Terug in Minca nog geluncht en weer terug naar Santa Martha.

Nieuwe reisdag! Heerlijk genoten in de ochtend/middag van het warme weer bij het zwembad! Toen moesten we in de hitte een uur in de bus naar het vliegveld! Taxi was sneller maar de bus koste nog niet eens 30 cent dus dan maar zweten in de bus! Ik ging samen met Mathilde terug naar Bogota. Altijd fijn samen reizen! We kwamen aan en twijfelde even of we wel bij hey goede vliegveld waren het was zo klein en leek wel een gevangenis! Maar we waren goed. Inchecken ging snel en toen door de Duane wat niks voorstelde. In een kleine wachtkamer moesten we een uur wachten en geen wifi dus ouderwets praatte met elkaar! In het vliegtuig was het bloedheet en iedereen zat te wapperen met de boekjes, was geen gezicht. Toen we eindelijk gingen rijden kwam er allemaal rook uit de ramen dus we keken elkaar gelijk aan.. De vrouw naast me zei dat het de airco was, wij vonden het maar niks! Vlucht was maar 1,5 uur dus waren erzo! Toen na een week samen gereisd te hebben moesten we afscheid nemen. Ik ging op zoek naar een taxi. Tot mijn verbazing stond er een super lange rij! Nog nooit in zown lange rij gestaan, maar alleen de gele taxis zijn hier veilig dus dan maar wachten! Aangekomen in het hostel kreeg ik dezelfde kamer waarin ik was begonnen. Er was ook net een Duitse jongen aangekomen dus samen naar de Mexicaan eten gehaald! Dit keer geen borito maar super lekkere nachos!

Bogota! Helaas werd ik niet lekker wakker toch bang dat het door de Mexicaan kwam. Dus rustje dagje gehouden. Nog wel koffie gedronken met een vriendin die ik 3 weken geleden heb leren kennen in Bogota. In de avond geprobeerd te dansen maar ik voelde me te beroerd. De tweede dag had ik nog last en ben ik maar naar de mall gegaan had iets nodig voor me backpack en gevonden dankzij google translate! Wilde ook een filmpje pakken alleen de Engelse versie draaide alleen in de avond. De derde dag had ik een heel plan om te sporten met Sarah en in de middag de museas te bezoeken. Helaas beetje pech het is een feest dag dus alles is dicht. We hebben beetje rond gelopen en me buik deed nog zeer dus rustig aangedaan. Besloten om maar rijst en broccoli te maken hopelijk zal groente me goed doen!

Er is een einde gekomen aan mijn Colombia reis! Op naar land twee! Peru here I come!