Bolivia! Goodbye Cusco, Peru!

15 juli 2016 - Cuzco, Peru

Daar gaan we dan na een maand weer backpacken. De bus naar puno ging vroeg. Eind van de middag aangekomen en een hostel geboekt. Eerste dag niet heel veel gedaan nog steeds beetje ziekjes. Dag twee hebben we een mega trap beklommen om uitzicht te hebben over de stad! Het was de moeite waard al die trappen! Rond gelopen in de stad liepen we naar Lake titicaca. Daar hebben we ge waterfietst. En daarna rondgelopen bij het water. Puno is een mooie stad! Dag 3 in Puno werden we vroeg opgehaald voor de tour naar de eilanden. Eerst gingen we met de boot naar uruz eiland. Daar hebben we gevaren in een boot rond om een dorpje. Ze maken zelf de eilanden was leuk om te zien hoe ze leven met eigenlijk niks. Daarna gingen we verder naar isla taquile daar moesten we best stuk omhoog lopen. Prachtig eiland! Kregen we een heerlijke lunch! Daarna doorgelopen naar het andere kant van het eiland. Halverwege was er een dorpje waar kinderen net uit school kwamen. Kon het natuurlijk niet laten om met een kindje te spelen. Was klein jongetje speelde met een wiel. De kinderen hebben hier niet veel nodig en zijn blij met wat ze hebben, kunnen de kinderen in nl veel van leren!

Na puno door naar La Paz Bolivia! Met de bus over de grens hadden we paspoort controle blijk ik te lang in Peru te zijn. Ik had blijkbaar 45 dagen maar was er al 52 dagen.. Oepss.. Boete viel gelukkig mee 1 dollar per dag. Wel gedoe moest kopieën maken van mijn passpoord en ik was ook nog eens de laatste van mijn bus. Maar goed alles gelukt moest ik paar meter lopen over de grens. Weer in de rij voor paspoort controle in Bolivia daar weer stempels gekregen en door naar copacabana! Daar moest ik van bus wisselen en snel wat eten gehaald en door naar La Paz!. Aangekomen in la Paz in mijn hostel ontmoete ik een Frans en Canadees meisje met wie ik ben gaan eten. Zo voelde ik me gelukkig niet zo alleen nu ik weer aan het backpacken ben!

La Paz dag 1! We gingen met z'n viertjes naar de moon valley wat super mooi was. De taxi chauffeur zou wachten maar natuurlijk stond hij er niet meer toen we terug kwamen. Gelukkig al snel nieuwe taxi gevonden! In de middag op de markt gegeten. Bolivia is nog goedkoper weer voor bijna niks gegeten! Met het Fransje meisje met de kabelbaan de berg op voor uitzicht! Dag 2 ben ik met een Nederlandse jongen door de stad gelopen, we gingen naar een park maar dat bleek niet veel te zijn. Op de kaart was het veeeeel groener dan in het echt. In de avond zochten we een restaurant en we liepen tegen een nl restaurant aan. Bitterballen als voorafje en kipsate als hoofdgerecht! Heerlijk!!! Ze hadden echt alles! Ik heb dr nachtbus naar Uyuni! Op station kwam ik twee Nederlanders die met een Duitse jongen reiste tegen. Via een facebook pagina hadden we contact gehad dat we tegelijk in Uyuni aankwamen dus samen de salt tour konden doen. We zaten in verschillende bussen, maar dat zou goed komen!

Uyuni, we kwamen heel vroeg aan. We werden overvallen door alle mensen die hun tour wilde verkopen. In de bus raakte ik aan de praat met een koppel uit LA. Samen met hun zijn we naar een office geweest. Dat mannetje zou die andere nl van de andere bus halen. Uurtje later waren hun er ook. De tour is voor 6 man dus zei al snel wij 4 + de twee americanen. Scheelt dat je zelf de mensen kiest! Goede deal gemaakt. We gingen eindelijk weg. Ze zeiden dat de tour guide basic Engels zou spreken in ons geval was dat 0% haha. Gelukkig spreekt de Duitse jongen Spaans! Onze tour guide was een oudere man die al de eerste dag vertelde dat hij het niet leuk vond om te werken. Elke dag hebben we hem een beetje meer aan het lachen gekregen! De eerste dag gingen we eerst naar een oud trein stel dat er lag. Aangezien onze tour guide niet veel zei gingen we zelf maar een verhaal bedenken. Daarna stuk door rijden naar de salt flats!! Wat is dat ongelooflijk mooi! Hele foto schoot gehouden! Je kan hele leuke foto's maken met perspectief. Midden in de salt flats was er een cactus eiland daar hadden we tijd om rond te lopen. In de avond sliepen we in een hostel gemaakt van zout. De bedden, tafels, stoelen etc.

De tweede dag moesten we vroeg op. De tour guide had nog zo gezegt om 6 uur moesten we voor ontbijt komen. Ik had mijn wekker gezet op mijn andere telefoon. Wij om 6 uur naar de ontbijt ruimte was er niemand. Toen zagen we de tour guide en die was boos. In het Spaans begreep het niet. Wijst hij naar de klok was het 7 uur. Oepss mijn andere telefoon stond nog op de Peru tijd. Gelukkig de rest van de dag hebben we hem wel aan het lachen gekregen. We hebben vulkanen gezien, super mooi natuur park. Het was alleen mega koud en waaide super hard. We reden langs een meer met flamingo's. We kwamen eind van de middag bij het kamp toen de zon scheen was het nog te doen maar wel koud. Na het eten toen de zon onder was begon het verachikkelijk koud te worden dus eigenlijk maar snel onder de dekens om warm te blijven. Het was -15 °C!!! Brrrrrrr!!!!

Laatste dag van de tour. Vroeg op we kregen pannenkoeken als ontbijt! Maar toen we klaar waren was de tour guide nog bezig met de auto. Of hij ons expres zo vroeg op liet staan vanwege gister weten we niet dus wij onder de dekens op bed gekropen om nog even warm te worden. Eindelijk na een uur wachten gingen we verder. We gingen naar een paar geisers prachtig mooi maar nog koud. Volgende stop was hot springs maar wij waren verstandig om er niet in te gaan hoe verleidelijk het ook was, maar van de kou in de Hitte naar de kou zou ons nog zieker maken. Verder nog mooi door het natuur park gereden. Eind van de middag terug in Uyuni! Nachtbus geboekt naar Sucre de rest ging door naar Cusco maar die zie ik over een paar dagen weer. Eerst nog een familie pizza besteld maar na 1 pizza nog maar 1 besteld we hadden zo honger! Klaar maken voor de nachtbus!

De nachtbus was verachikkelijk koud! Minst comfortabele bus tot nu toe. Kwamen midden nacht aan in Sucre maar mocht me kamer nog niet in. Dus op de bank nog even geslapen. Vroeg in de ochtend gedouched en heerlijk ontbeten en de stad verkent. In de middag de halve finale voetbal gekeken. Best akward met allemaal Duitsers en twee Franse!

De tweede dag Sucre heb ik een walking tour gedaan. Sucre is de hoofdstad maar helemaal niet druk. Mooie fijne stad om door te lopen. De huizen zijn wit waardoor de stad heel prettig aan voelt en niet zo veel vieze gas lucht als in La Paz. Die avond weer de nachtbus naar La Paz! Gelukkig was deze bus stuk comfortabeler dan die ervoor! De bus kwam twee uur te laat aan. Waardoor ik moest rennen om de bus naar cusco te halen. Er was nog een stoel over maar ze zeiden het is Een halve stoel. Maakte mij niet uit wat voor stoel als ik maar naar cusco terug kon. De hele dag weer in de bus en mocht uit eindelijk op een normale stoel zitten. Paspoort controle ging dit keer stuk makkelijker. Kwam laat aan in cusco!

Back in Cusco!! Heb mezelf getrakteerd op een hotel voor me verjaardag! De dag voor me verjaardag met een meisje met wie ik Uyuni tour heb gedaan rondgelopen. Avond gezellig met grote groep uit eten en uit! Om 12 uur was ik dam jarig! De meiden hadden voor me gezongen en verjaardags cocktail geregeld! Super lief!! Was een top begin van mijn verjaardag!

11 Juli! Beetje brak wakker maar vandaag een relex dagje. Ben in de middag naar de sauna gegaan. Was wel even lekker!! Heerlijk dagje gehad! In de avond met een grote groep uit eten! Ging het restaurant personeel voor me Zingen en kreeg ijs met een kaarsje! Yeah nu voelde ik me echt jarig! Super dag gehad.

Dit was mijn Peru avontuur op naar Brazilië!! Had het wel even moeilijk in de vlucht om weg te gaan uit Peru! Nu nog een maandje te gaan voordat ik in Nederland ben! Tijd vliegt voorbij!!

Tot snel!!!

1. Opa en Oma Segijn:
    15 juli 2016
    Ik weet niet wat er mis is gegaan, ik schreef een reactie en die is onder de foto's terecht gekomen. Waarschijnlijk kan je het toch wel lezen. Veel liefs en pas goed op. Groetjes van opa en oma Segijn.