Ciao Cusco!

28 juni 2016 - Cuzco, Peru

Tijd vliegt voorbij! Ik heb nog een maand in zuid Amerika! Mijn laatste week cusco zit erop! Er was deze week veel te doen! Afgelopen vrijdag was het grootste feest van het jaar in cusco (soort koningsdag voor ons, inti raymi festival of the sun). We gingen met de Spaanse school het centrum in. Eerst was er een ceremonie met dansen en heel toneel spel. Mooi om te zien! Super druk! Daarna gingen we met een bus de berg op waar alle Peruanen aan het bbqen waren en wij gingen dat ook doen! Super gaaf om mee gemaakt te hebben! Weinig toeristen waren daar. We hebben een super dag gehad!

Helaas ben ik ziek geworden waarschijnlijk door de warmte verschil met dag en nacht. Ook verschrikkelijk last van mijn buik gehad. Ik zou verder gaan naar puno maar vrienden zeiden dat ik hier beter naar de Dokter kon gaan omdat ze me hier kunnen helpen vertalen. Dus de ambulance kwam me halen dat is blijkbaar heel normaal. Sirenes aan politie begeleiding vond het beetje overdreven. Het ziekenhuis loopt z'n 20 jaar achter. De dokter heeft me onderzocht en wilde foto's maken. Mijn buik was helemaal opgeblazen en dat was te zien op de foto. Kreeg medicijnen ze wilde me eigenlijk een nachtje houden maar dat wilde ik liever niet. Midden nacht eindelijk naar huis. En nu paar dagen uitzieken. Hopelijk snel verder reizen!

Verder heb ik allemaal leuke marktjes bezocht. Heerlijk om rond te lopen! In het afdingen begin ik goed te worden! Zo bizar dan vraag je hoe duur het is zeggen ze 60 soles waarop ik reageer dat is te duur, vragen ze hoeveel wil je betalen, 10 soles, zeggen ze is goed. Je word opgelicht waar je bij staat.

Tijdens mijn Spaanse les twee weken geleden probeerde mijn docent uit te leggen wat heuvo betekende.. Ze schreef op ex wij begrepen het niet toen schreef ze op ex (boyfriend) en zei ex boy friend you can eat. Wij moesten hard lachen en zeiden je kan je ex boy friend niet eten. Wij in een translate gegooid bedoelde ze eggs. Hahaha schrijf je iets anders! Leukste uitleg ooit!!

Toch blijf ik me elke dag verbazen als ik over straat loop of in een taxi zit. Waarom hebben ze hier stoplichten? Als het voetgangers stoplicht op groen is kan je 9 van de 10 keer niet oversteken omdat er gewoon autos rijden. Auto's rijden door rood. Op grote kruispunten met stoplichten staan alsnog politie agenten het verkeer te regelen. Zeebra paden hoef je hier niet vanuit te gaan dat je voorrang krijgt. Ze zijn er maar waarom geen idee. Auto's vinden toeteren erg leuk hier, waarom ze zo vaak toeteren ben ik nog niet achter. Het verkeer is erg apart hier! Zelf rij banen maakt hier niet uit als er twee rij banen zijn maken zij er drie van! Haha maar goed je kan er aan wennen! Het enigste wat ik handig vind is dat alle stoplichten aftellen bij groen en rood. Daardoor kan je inschatten of je kan oversteken of niet. Ben toch stiekem wel blij dat het bij ons goed geregeld is.

Omdat ik zolang ben blijven hangen in cusco heb ik vluchten moeten boeken naar Brazilië! Was veel goedkoper via cusco dan Bolivia dus ik kom terug! Maar voor een of twee dagen om mijn verjaardag hier te vieren.

Nu naar puno en dan Bolivia!

1. Therese:
    28 juni 2016
    Elk verslag is een reisverhaal op zich waar ik telkens erg van geniet.
    Heb jij eigenlijk nog last van heimwee..kan ik me voorstellen zeker als je niet in orde bent?
    Of overheerst toch weer het gevoel "ik wil liefst langer blijven reizen en nog meer zien". Ook begrijpelijk :-)
  2. Opa en Oma Segijn:
    28 juni 2016
    Leuk verhaal weer, Danique. Wel jammer dat je ziek geworden bent. Wij hopen dat nu alles goed met je gaat en dat je weer verder kunt genieten. Wij kijken weer uit naar het volgende verslag. Liefs en geniet! Groetjes van opa en oma Segijn xxxx
  3. Lia rook:
    28 juni 2016
    Dat was weer een geweldig verhaal. Wel goed waardeloos dat je ziek bent geweest. Maar je bent in ieder geval weer lopgeknapt en dat is het belangrijkste. Met verwondering en bewondering blijf ik met heel veel plezier jouw verslagen lezen. Pas goed op jezelf, dikke buurvrouwen-gravenmade-X, Lia